torsdag 19 april 2012

Ljuslyktor med virkad kant.





Nu har jag äntligen hittat det bästa sättet att använda whiskeyglas!









Hihi, trodde väl aldrig att jag skulle tycka att whiskeyglas var söta!










Har blandat restgarner hejvilt i vanlig ordning.....








Det gula, gröna och den lilla skvätten hallonrött är Bianca,
det rosa är Bambino Cotton, det turkosa Emma Soft 8/4 och
det lila något slags cablégarn, köpt secondhand utan banderoll.




Mönster:

Blommorna:
V 1: 2 lm, 6 fm i 2:a lm från nålen, 1 sm i 1:a fm.
V 2: 1 lm, 1fm i samma m, 3lm, 1 fm i nästa m,
avsluta med 1 sm i 1:a fm, totalt 7 lmbågar.
Fäst alla garnändar.

Jag virkade 27 stycken blommor till mina tre lyktor, 9 till varje glas.




Till mina glas behövdes det 55 lm, och då satt det riktigt tajt. Om
du behöver ett annat antal, så räkna antalet lm delat med 4+3, så
funkar mönstret, sätt ihop ringen med 1 sm. Sedan virkade jag ett
varv med fm. Byt färg, hur man gör det smidigast finns tips på här.
Virkade * 1 fm, 1 lm, hoppa över en m, 1 fm i nästa m, 1 picot *
(3 lm, 1 fm i 1:a lm), totalt 18 picoter. Byte av färg igen och 1 fm i
nästa m, 1 fm om lmbågen, 3lm, ta bort virknålen och sätt om en av
blombågarna från rätsidan, fånga upp lm igen och gör 3 lm till, 1 fm i
samma lmbåge,1 fm, 1 fm bakom föregående varvs picot (i bakre
lmbågen på picotens 2:a lm), 1 fm, 1 fm om lmbågen, 1 picot, 1 fm
i samma lmbåge. Fortsätt på detta vis varvet ut, totalt 9 blommor
och 10 picoter. Fäst alla garnändar, klart! :-)
Fick ett bra tips:
 Lägg lite grovsalt i botten på glasen, så blir det inte så varmt!




Sätt i ett värmeljus, tänd och njut av ditt verk....









De där små fåniga plupparna på mellanvarvet var i mina tankar
menade att se ut som hjärtan! Nåja, med god vilja och lite fantasi så.... :-)





 





Följde tipset jag fick och hällde lite grovsalt i botten på glasen.


 
♥ ♥ ♥

 



 








 Ha en fortsatt skön helg!



Tack för din tid!
AlliEls.


12 kommentarer:

  1. Gulliga du som skriver ut beskrivningen på dessa söta blommor.. Undrar vad gubben säger nästa gång han ska ta sig en Whiskey =))

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, Maidi, du får hälsa honom från mej och
      säga att han får ta sej en kall öl istället! :-)
      Kram!

      Radera
  2. Va fina och definitivt väldigt våriga måste nog prova! Tack för mönstret!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tyckte också att det var lite vår och sommar över dem, och de var jätteroliga att göra! :-)
      Kram

      Radera
  3. Svar
    1. Tack,Jennie! :-)
      Ser fram emot din nya bok!
      Kram.

      Radera
  4. Som vanligt i din Blogg, många fina saker. Tack för att du delar dina mönster.
    Ha en fin helg.
    Kram vonna J

    SvaraRadera
  5. Tack Vonna, det värmer att få höra att du tycker
    om det jag pysslar ihop! :-)
    Hoppas att du också får en skön pysselhelg!
    Kram Alli.

    SvaraRadera
  6. Haha, jag kan tänka mig att använda whiskyeglas till whiskey också, men den kanske smakar extra gott litet piff. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte servera guben din en skvätt i ett tillpiffat glas, med en virkad kant! ;-)

      Radera
  7. Vilken hantverkare du är. Dessa lyktdekorationer är supersnygga och vad påhittig du är.

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)