fredag 6 april 2012

Glad Påsk!







Nu har jag haft äggstra kul!






Ojdå, det är visst någon som byggt sej.....






....ett litet rede i min kökskrans!



Min allra sötaste äggkopp fick jag i julklapp i fjol
av väninnan K, som hade hittat den i en antikbod.



Ett litet fågelbo på min balkonghylla....







...och några färgglada ägg i påskriset.


❤❤❤


Virkade runt 8 cm's styrolitägg med restgarner, jag blandade
garnkvaliteterna hejvilt, så det kan inte bli något direkt mönster
att följa. Skriver därför bara en ungefärlig vägledning. Lägg upp
2 lm, virka 6 fm ( med 8/4-garn, 8 fm, om du har tunnare garn) i den
2:a maskan från nålen. 1 sm i den 1:a fm. Hämta då upp den nya
färgens garn så här....





...och gör 1 lm.
Fortsätt med 2 fm i varje maska. På varv 3 brukar det räcka med
 att öka var 3:e maska och på varv 4 var 4:e maska o.s.v. Mitt på
ägget kommer det några varv utan ökningar, sedan blir det till att
minska var 6:e maska, var 5:e o.s.v. tills du kommer till det allra
sista varvet högst uppe på ägget, där tar du in varannan maska.





Dags att välja ut passande band....detta är sådana där irriterande
band som sitter fast i axlarna på tröjor, när man köper dem. Som
den återbruksälskande människa jag är, har jag sparat dem alla i en
glasburk för kommande behov. Nu kom de äntligen till användning!






Glad påsk!











En liten tetratupp i lappteknik, får också vara med på ett hörn.




Tack för din tid!
AlliEls.


6 kommentarer:

  1. tja eftersom att Du ber om en kommentar så får jag väl lämna en dårå, HELLÄCKRA PÅSKÄGG vännen KRAMELI KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla Lena, blir så jätteglad när
      jag får respons på mina inlägg!! :-)
      Kramelikramen till dej, vännen!

      Radera
  2. Åh va mysigt och jätte fint :) Kram <3

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilket härligt påsk inslag!!

    Hoppas du har en underbar påskhelg!
    soliga hälsningar Helena (i Helsingfors)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Helena!
      Vad roligt att du tycker om mitt
      påskpyssel! :-)

      Ha en fortsatt skön helg!
      Hälsningar Alli.

      Radera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)