fredag 5 augusti 2011

Gammalt blir som nytt.


Jag älskar att gå på loppis och har massor av idéer som jag vill förverkliga,
men kruxet är ju att springa på rätt saker också. Bar länge runt på en idé med
en sådan där bricka med glasskiva över, för då kunde man ju lägga något fint
i textil inunder. Så i våras hittade jag precis den rätta i en loppisbutik, ganska
stor, i lackat trä och med små välvda handtag, perfekt! Jag formligen slängde
mej över den och satte igång direkt, när jag kom hem, så tyvärr hanns det inte
med att ta något "före"-foto. Rengjorde den och pillade försiktigt bort bakstycket
och tog ut glasskivan, där fanns ett motiv med två äpplen, som jag skrapade lite
prövande på med ett rakblad. Lite lossnade, men insåg snabbt att här behövs det
något bra lösningsmedel, så efter en snabb rusch till närmsta mack, kom jag hem
med en flaska rödsprit. Det funkade perfekt, på några minuter var hela motivet
borta! Slipade träytorna och målade, hade en skvätt överbliven svart färg hemma,
så det fick det bli.
När färgen hade torkat efter andra strykningen, var det dags att välja duk. Letade 
fram två vita, ovala dukar (också loppisfynd) den ena virkad och den andra i engelskt
vitbroderi, och mitt val föll på den virkade. Strök den noga, märkte ut mitten på
både duk och bricka, duttade på kontaktlim på dukens baksida och la på den
försiktigt, bit för bit, tills hela var på plats. Det fick torka till dagen därpå, satte
ihop resten av brickan och voilá, så var den klar att användas!
Så här ser den ut:


Jag är så nöjd med min bricka, så kul när det blir precis som man tänkt sej!


De vackra glasen fick jag i födelsedagspresent för ett par år sen, lär visst
 vara från senare delen av 30-talet. Rökfärgade, med lite dragning åt lila, helt underbara!
....och goda att dricka ur också! ;-)



                       Tack för din tid!
                                AlliEls.      
                        ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)