söndag 4 mars 2012

Spånkorg i nya kläder.



Hittade en liten spånkorg med lock på loppisbutiken och kunde
förstås inte motstå frestelsen. Tyckte om formen och såg framför
mej hur fin den skulle bli, invirkad i en del av alla mina restgarner.


 






Så här såg den ut utan kläder.... ;-)





Virka lite och prova, virka lite till och prova igen.....



Har använt många olika garner, men bara
behövt fästa fyra ynka trådar.....bra va?






I början av ett varv tog jag med föregående varvs garnände....






... och i slutet av varje varv la jag med innevarande varvs garnände.
På så vis blev det bara den allra sista garnänden på under- och
överdel kvar att fästa, och så de två på den lilla "stroppen" på locket.







Locket limmade jag fast, vek virkningen ut och in....




...siktade på mitten av locket, sedan gällde det att vara snabb,
så att det hamnade rätt! Tog hjälp av en tandpetare för att
trycka ner längs med nederkanten.






Fick stå och torka över natten...ville inte riskera
att locket klistrade fast i burken för gott.





Sedan fick min växande samling mjölkkorkar bo där i så länge.
Hm, vad ska hon nu hitta på med dem, tänker ni....
hihi, det får ni snart se! ;-)



 
Tack för din tid!
AlliEls.
 


13 kommentarer:

  1. Fiffigt och snyggt! Ser fram emot att få se din mjölkkorkskreation! :)

    Vårkramen! ♥

    SvaraRadera
  2. Tack, Susanne! :-)
    Hihi, ja vi får se om det blir lika bra i verkligheten, som i mitt huvud.....50-talspasteller blir det i alla fall!
    Vårkram tillbaka!♥

    SvaraRadera
  3. hmmmmmmm mjölkkorkar aha, typ såna som finns på solhavretetror eller............. vill Du ha så kan jag spara //LENA

    SvaraRadera
  4. Hejsan Lena!
    Tack vad snällt av dej, men jag har, så jag klarar mej till detta projektet i alla fall, men kommer jag på fler idéer med korkar, så hör jag av mej! :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin korg det blev :) väldigt nyfiken på vad det ska bli av korkarna...

    SvaraRadera
  6. Tack, BrittMarie! :-)
    Ja, vi får väl se vad det kan bli
    av dem, så småningom... ;-)

    SvaraRadera
  7. Din invirkade korg är bara så fin! Var härinne och tittade på den via mobilen förut, men det är så krångligt att kommentera från mobilen så jag lät bli, skulle göra det vid ett senare tillfälle vilket då är nu. Du frågade om african flowersen, de ska bli en väska, precis som alla andras african flowers... :-P Jag har inte heller fäst en enda tråd än så länge på dem. :-) Jag virkar dock in mina ändar lite annorlunda, principen är den samma dock.

    Visst var det du som höll på med lapptäcken med? Jag vill väldigt mycket minnas det men blir lite snurrig med alla namn och bloggalias. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Tack, Suss! :-)
    Ska bli kul att se hur din väska blir...
    håller också på med en, blir väl klar någon
    gång i sommar, har många projekt på G just nu!
    Jodå, du minns helt rätt, håller på en hel del med lapptäcken! :-)
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  9. Otroligt snyggt!!! Hur har du gjort för att få så jämna färgbyten på varje varv? Virkar du med lm i början och sm i slutet istället för spiral??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Fru Bäver! :-)
      Jag har inte virkat i spiral,jag gör som du skriver 1 lm i början, och på slutet av varvet hoppar jag över den lm och sätter sm i 1:a fm istället. Något som också är viktigt för att få arbetet rakt, är att om man virkar in garnändarna, så ska man låta den löpa med HELA varvet runt. Testa, så ska du se att det blir bra!

      Radera
    2. Tack för den nya kunskapen! Får till bra färgbyten med stolpar men har inte lyckats med fm...

      Radera
  10. Nu hittade jag inlägget och ser hur du gjort, och jättebra tips här i kommentarerna om färgbytena! Ska försöka få till något bra med min burk. :-)

    SvaraRadera
  11. Åh, vad kul att du också har hittat en fin burk
    att virka kläder till, så att den blir ännu finare! :-)
    Lycka till, ska bli spännande att se hur den blev sen!

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)