tisdag 23 december 2014

Mandelpepparkakor.



 
 
 
De här kakorna är riktigt goda, är lätta att göra, och det bästa med
alltihop är att det blir ganska många av en sats, ca 60 stycken....
ät upp allesammans själv, eller dela ut små påsar till din släkt
eller vänner! Det blir en uppskattad julgåva/present, jag lovar! :-)
 
 
Jo, jag vet......de flesta hackar mandeln till sina mandelpepparkakor,
 men så här gör jag! Då kan de som inte gillar mandel lätt peta bort den.
 
 
Ingredienser:
 
200 gram smör (ta fram det en stund innan)
1 msk ljus sirap
2 dl socker
1 ägg
6 dl vetemjöl special
2 tsk bikarbonat
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kryddnejlika
 
ca 1,5 dl skållad och skalad sötmandel
 
 
Rör ihop smör, socker, och sirap, och till sist ägget.
 
 
Blanda vetemjölet med bikarbonaten och alla
kryddorna, och rör ner det i smeten.
 
 
Rulla degen till små kulor, brukar vara lagom med ca en msk,
och lägg på bakpappersklädda plåtar.
 
 
Tryck ner en mandel i mitten på varje boll.
 
 
Grädda i mitten av ugnen i ca 175 grader i ca 12-15 minuter.
 
 
Lycka till!
 
 
 

 
 
 
♥ ♥ ♥
 
 
Tack för din tid!
AlliEls.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)