onsdag 1 februari 2012

Mammas födelsedagssjal.








Denna sjalen virkade jag till min Mammas födelsedag, nu i januari. 
Min tanke var att hon skulle vilja använda den, när hon sitter och
läser eller löser korsord, och då skulle en knuten sjal vara lite bökig
att ha och brottas med mitt fram. Så då föddes idén om att knäppa
den med en agraff av garnbroderade knappar istället.





Så här ser den ut....



.....men vi tar det från början:





Köpte 11 nystan på Tradera, akrylgarnet heter Queen
color,  har färgnummer 514, och är i underbara blågrå
nyanser. Enligt banderollen skulle det passa att virka
med virknål 3,5 mm, men så här blev det.....




.....väldigt kompakt och Ullcentrums fina sjalmönster syns
 knappt, så jag bytte upp mej ett nummer till 4,5 mm.....





...lite bättre, men fortfarande för kompakt, så en 5 mm's virknål fick det bli!







Det gick åt nästan 5 nystan, ca 620 meter.








Så här ser knappbottnarna ut, före och efter man fyllt hålen med garn.
De här är 22 mm, men finns även i 36 mm, och är köpta på Stoff och Stil.






Agraffen på nära håll.






Själva knäppningen gjordes av en luftmaskkedja, som jag sedan virkade
ett varv med smygmaskor i, i den undre maskbågen, alltså den maskbåge,
som hamnar på baksidan, när man virkar luftmaskor.

Så nu finns det drygt 6 nystan kvar....fortsättning följer! :-)


Sådan mor, sådan dotter....  
här hittar du hur min sjal i samma garn blev.


Tack för din tid!
AlliEls.
 

12 kommentarer:

  1. Den sjalen är jättefin.Jag har slängt begärliga blickar på det sjalmönstret ett tag.Få se.....kanske blir det en sjal till våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Soili! :-) Ja, det tycker jag att du ska göra, det var ett jättekul mönster att virka!
      Håller på med en till mej själv nu.... :-)

      Radera
  2. Ah sa fin! Vad din mamma kommer bli glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Jaa, det kan du tro att hon blev!
      Den har nog suttit på sen dess... :-)

      Radera
  3. Jättefin sjal! Förstår att hon gillar den! :D Köpte också Queen på Tradera för några år sedan fast ett regnbågsfärgat. Det är roligt att kunna prova på lite olika garner för ofta kan man bli glatt överraskad. Det var väldigt vacker blå färg på det här garnet.

    Ska fortsätta vila fingret nån dag till... om jag kan hålla mig! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Susanne! :-)
      Ja, Tradera är jättekul och oftast blir man mer än nöjd. Gillar Queens melerade garner, för de små nyansskiftningarna som ger liv åt färgen.

      Ja, du måste försöka att vara lite snäll mot dina händer, så är de säkert snälla tillbaks och slutar att göra ont! ;-)

      Radera
  4. Vad tjusigt annelie. hoppas din mamma blev glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,Erica! Ja,det blev hon,den används
      varje dag! :-)

      Radera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)