lördag 17 december 2011

Virkad mistel.



En virkad mistel ska få hänga ovanför dörren in till köket
och förhoppningsvis bringa lycka till mitt juliga hem......








Garnet är Stoff och Stil's khakigröna "Cotton 8/4". Virknål 2,5 mm passar bra till detta garnet.
Som mistelbär har jag använt 6 stycken s.k. brudpärlor. En bit rött satinband blir fint att hänga
upp misteln i.

Gör så här:
Lägg upp ca 40 lm, virka 1 dst i 5:e lm från nålen, 1 dst, 2 st, 1 hst, 1 fm i de följande
lm,1 sm i lm-stjälken, lägg upp 10 lm och virka det andra parbladet på samma sätt.
* Virka 7 sm längs med stjälken upp till nästa bladpar, lägg upp 15 lm och virka
tillbaka med 1 dst i 5:e lm, 2dst, 3 st, 2 hst, 2 fm, 1 fm, 1 sm i lm-stjälken.
Gör bladet på den andra sidan likadant.* Upprepa * - * 2 ggr.
Virka sm i lm-stjälken till m är slut.
Sy fast en pärla på undersidan på varje blad. Stärk misteln lite med spraystärk och
stryk försiktigt med inte alltför hett strykjärn.





Tack för din tid!
AlliEls.

6 kommentarer:

  1. nu har även jag en lite mistel att pussas under...tackar tackar

    SvaraRadera
  2. Hihi! Ja, en mistel måste man ju ha till jul..... ifall att om! ;-)

    SvaraRadera
  3. Men vilken bra idé! Här hemma pussas det alldeles för lite. Hur virkskadad är man egentligen om man har en virkad mistel.... ;-) God jul!

    SvaraRadera
  4. Haha,virka en till varje dörrpost,så ska du se att det gör susen! ;-) Önskar dej en riktigt God Jul!!

    SvaraRadera
  5. puss på dig :) har en äkta och 2 i pärlor som jag gjort :)

    puss kram
    carro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har du gjort i pärlor också, de skulle
      jag gärna vilja se, låter jättefint!! :-)
      Puss o kram! :-)

      Radera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)