söndag 25 december 2011

Raggsockar.



Så är äntligen de färgglada raggsockarna klara!! 
Den första blev snabbt klar, men när jag höll på med den andra, så drabbades
jag av SSS (second sock syndrome), en ganska vanlig sticksjukdom! ;-) Det
dröjde ett helt år innan symptomen försvann, så att jag kunde göra den klar!






Bottenfärgen är faktiskt lila, fast den ser blå ut här på bilden.




Det som är annorlunda med dessa jämfört med hur mina
raggsocksalster brukar se ut, är dels den virkade kanten,
men även sättet att göra hjärtat på hälen. Här har jag istället
för att sticka, testat att brodera dit hjärtat i efterhand. På
denna bilden ser man resultaten på båda sätten. Den socken
till höger har ett stickat hjärta på hälen, medan den till vänster
har ett broderat. 






Min tanke var att det både skulle bli smidigare att ha på foten, och
gå fortare att göra. Men där bedrog jag mej grundligt, för det tog minst
lika lång tid i anspråk att brodera dit hjärtat, som att sticka dit det.
Dessutom var det ju fler trådar att fästa på insidan, för garnet slets
ganska rejält för varje stygn man drog det igenom stickningen,
så man fick ta nytt garn efter ca 10 stygn. Nåja, nu har jag i alla fall
testat min idé, så nu är man en erfarenhet rikare.....

....och har ett UFO (unfinished object) mindre, jippie!! :-)





Den virkade kanten gjorde jag så här:

1 fm i m mitt bak, * hoppa över 1 m,  virka 5 st i nästa m,
hoppa över 1 m, 1 fm i nästa *. Upprepa * - * tills m tar
 slut. 1sm i den första fm.



Mönstret till det broderade eller stickade hjärtat.



Tack för din tid!
AlliEls.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)