måndag 26 december 2011

Julmuffins.



Julmuffins med ädelost.






Detta behövs:

3 ägg
1,5 dl socker
2 msk potatismjöl
0,75 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 msk pepparkakskrydda
140 gr ädelost

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa upp äggen i en annan skål, häll sedan i de torra ingredienserna lite i taget och rör om.
Sätt muffinsformarna i en muffinsplåt och häll eller skeda ner smet, fyll formarna till 3/4.
Skär ädelosten i stavar och tryck ner en i varje muffins.
Grädda i 200 gr i ca 15 min, låt svalna på galler.



Jättegoda till glögg!

Här finns ett supergott glöggrecept!




Smaklig spis!



Tips 1:

Jag är egentligen inte en vän av färdiga kakmixer, men så här års har jag alltid några paket pepparkaksmix i mitt skafferi och några ädelostar i kylskåpet, för oväntade besök. Man tillsätter då endast vatten, jag lovar att du hinner vispa ihop smeten innan gästerna ens har hunnit hoppa ur skorna, snabbt o enkelt! Så blir det mera tid till att prata och umgås. Dessa julmuffinsen är nästan lika goda som ovanstående.....

Tips 2:

Man kan även med fördel göra egna pepparkaksmixer, genom att blanda de torra ingredienserna ovan och förvara i tätslutande burkar och sedan bara tillsätta äggen. Passa då på att göra ett par mixsatser med glutenfritt mjöl istället, man vet ju aldrig om Tomten är glutenallergisk! ;-)



Tack för din tid!
AlliEls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)