söndag 20 november 2011

Bacon och lökmuffins.

Traditionellt varje år, så kommer min mamma hem till mej
på kantarellsoppa innan Hushållningssällskapets julmarknad. 
Nytt för varje år, är dock muffinsreceptet. Så här ser årets upplaga ut: 



Om någon undrar över korgen, så är den gjord av nylonrep, som
jag har virat svarta tygremsor runt och sytt ihop på maskin. Hjärtanen
är gjorda i en jojo-form (finns i flera storlekar) i 9 olika patchworktyger. 
Sydde sedan fast dem på korgen med små svarta hjärtpärlor.



Recept:

Till 12 st.

1 paket bacon
1 liten charlottenlök
5 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt, knappt
1 3/4 dl standardmjölk
1 stort ägg
50 gr smör
1 - 1,5 dl riven texmexost

1. Sätt ugnen på 200 grader. Sätt 12 muffinsformar i plåten.
2. Klipp ner baconet i stekjärnet, stek upp det och lägg på hushållspapper.
3. Hacka löken och fräs upp, lägg det tillsammans med baconet att svalna.
4. Blanda ihop mjöl, bakpulver, salt, socker och den rivna osten.
5. Blanda ihop mjölk, ägget och det smälta smöret för sej. Rör sedan ner det i mjölblandningen tillsammans med bacon och lökfräs och rör om.
6. Fördela smeten i de 12 formarna och grädda muffinsen i 10 - 15 min.



De här godingarna ska helst ätas varma.




Lycka till!




Titta vad jag vann på Röda Korsets lotteri! :-)


2 stycken handvävda kökshanddukar på lott nr 51 och en
sovande tomte med kise från Annas keramik på lott nr 77!
Blev så jätteglad!




Köpte ett gosigt fårskinnshjärta, som passade så bra på min badrumsdörr.




Tack för din tid!
AlliEls.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)