torsdag 15 september 2011

Höst hos mej.....

.Höstkänslan infinner sej mer och mer för varje dag nu..... Jag tycker om hösten, de allt mörkare kvällarna, som börjar tidigare och tidigare. Då får man anledning att tända lite lyktor och mysa i dess sken. Långa kvällar att pyssla, dricka te, baka scones och smaka sommarens marmelader. Sylta och safta, njuta av alla goda dofter och vackra färger.

Blivande bostongurka.....



Det känns bra att spara sommarens överflöd i små burkar och flaskor för vinterns behov. Ursprungligt på något vis.
Bostongurkan färdig.

Kryddvinäger.
..Kryddvinägern är både lätt att göra, och är dessutom vacker att ha framme och titta på. Jag har ett par favoritkryddningar, den ena är rosmarinkvistar, vitlök och lagerblad, den andra är endast med basilikakvistar. Ställ flaskorna ljust, helst i fönstret, så vitvinsvinägern mognar. Vänd på flaskorna varje dag, tills vitlöken sjunker ner på bottnen, då är den färdig att användas. Blanda 1 del vinäger och  3 delar olja till en god vinägrett.
Vill man, kan man pimpa flaskorna, så man får jättefina gå-bort-presenter till vinterns festligheter. Här har jag använt handgjort papper till dubbla etiketter, stansat ett hjärta och klistrat tyg emellan. Etiketterna är fastsatta med ett par varv bastband, som är trätt genom en knapp. Ibland använder jag sidenband,att sätta fast etiketten med, ni vet de där irriterande banden som sitter i alla tröjor, när  man köper dem,
( för att de inte ska glida av galjen) :-) Ett sådant har jag använt på denna basilikaflaskan, och klippt ut en blomma ur en överbliven resårspets, och klistrat på etiketten.

Höstvitaminer, krasse.
Höstvirkning  :-)
En skål med dekorativa små pumpor.

Balkongkatten Ofelia i sin nya hösthalsduk  :-)


 Underbara "höstfärgade" krysantemum.


Ha nu en riktigt skön och mysig höst!

Tack för din tid!
AlliEls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)